Ophalen van zwermen door imkers

 

Indien U een bijenzwerm in uw tuin, uw buurt , … hebt komt een imker die graag ophalen.

Hoe herkent U een bijenzwerm :

  • Het zijn honingbijen

  • Het zijn tussen 10 000 en 30 000 bijen

  • De bijen zijn niet agressief

Hoe herkent u een honingbij : de bijen hebben een bruin – zwarte kleur ( niet geel-zwart zoals wespen) en zijn niet erg behaard ( in tegenstelling met hommels, die ook ronder zijn).

Wat is een zwerm : een zwerm is de normale manier van vermenigvuldiging van een honingbij : de helft van de bijen uit een honingkast gaan met de oude koningin zwermen; enkele dagen later wordt in de kast een nieuwe koningin geboren.

 

Indien U wat hommels of solitaire bijen in Uw tuin heeft : deze insecten zijn niet agressief, en verdwijnen na enkele weken. Deze worden niet opgehaald door imkers.

Indien U last hebt van wespen : dan mag U gerust de brandweer contacteren : in de meeste gevallen zal de brandweer de wespennest verdelgen.

BijWespHommel

 

( afbeeldingen ontleend van Hulpverleningszone Noord-Limburg)

Procedure voor het gebruik van het slingerlokaal.

 

In het slingerlokaal is volgende aanwezig:

Koud en warm drinkbaar water

Inox tafel en wasbak

Honingslinger met motor

Ontzegelstelling in plastic bak met kam

Waterstofzuiger

Luchtdroger

Dweil en aftrekker

Volgende zaken dient de imker zelf mee te brengen:

Honingzeven ( inox en voedingskwaliteit)

Honingemmers vervaardigd uit materiaal dat beantwoordt aan de normen om voeding in op te slaan ( zie symbool)

Materiaal om slinger en ontzegelstelling te reinigen (handdoek en vod)

Eventueel eigen refractometer

Plastic om op de grond te leggen ( een 2m op 2 m volstaat)

Volgende hygiënische maatregelen in het lokaal dienen gerespecteerd te worden:

Vrij van enig insect

Zorgen dat luchtvochtigheid lager is dan 55%( gebruik de luchtdroger)

Niet roken

Afwezigheid van scheikundige stoffen en of reinigingsmiddelen

Slingerlokaal nadien te reinigen met warm water

Slingermateriaal ( slinger, ontzegelstelling) nadien te reinigen

Afspreken met de verantwoordelijke van het bijenpark/ materiaalmeester:

Beschikbaarheid van het lokaal en materiaal

Voor – en na controle van het lokaal en materiaal

Ontvangst aflevering sleutels

Na het slingeren

Alle materiaal en lokaal grondig kuisen en vrij van honing- en wasresten maken

Alles terug op de geëigende plaats zetten

Alle afval meenemen

!!opletten voor het kogellagertje van de slinger!!

Bijenkasten op Ritmica

Na onze oproep in de nieuwsbrief van juli 2018 voor het plaatsen van bijenkasten op het domein van Ritmica, stelt Tim Van Roosenbroek volgende vraag:

ken je toevallig iemand die een bijenkast op Ritmica Mortsel zou willen plaatsen? (Steenakker). Er is een groot veld waar de bijenkasten zouden kunnen staan. 

Je kan hem steeds via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.contacteren.

 

imkerGezocht Het district Berchem zoekt een of meerdere imkers om het project van de populaire Berchemse honing verder te zetten. De samenwerking met de huidige imker kan immers niet langer gegarandeerd worden.
 De huidige overeenkomst met de imker omvat volgende afspraken.

De imker:

* onderhoudt 24 bijenkasten en bijenvolken, verspreid over 5 makkelijk toegankelijke locaties in Berchem;

* verwerkt de pas geoogste honing tot een afgewerkt, winkelklaar product;

* vult en verdeelt honingpotjes (250 gram) over 6 Berchemse handelaars. * De aankoopprijs voor de handelaar bedraagt 3,1 euro (exclusief 6% BTW). De winkelprijs bedraagt 5,5 euro;

* zorgt voor een correcte opvolging van facturatie, administratie en levering;

* zorgt ervoor dat de honing gedurende een volledig kalenderjaar beschikbaar is in de winkels;

* ontvangt de volledige winst van de honingverkoop aan de handelaars. Het district deelt niet in de winst.

Het district:

* heeft een ondersteunende rol;

* zorgt voor de promotie van de Berchemse honing: winkeldisplays, etiketten voor honingpotjes, receptenboekje, promo via sociale media, website en andere communicatiekanalen van het district.

Geïnteresseerd?

Bent u geïnteresseerd om deel te nemen aan dit project? Neem dan vrijblijvend contact op met het district via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook kandidaten met een ander plan van aanpak kunnen zich steeds aanmelden.

 

 

 

 

Agenda

Geen gebeurtenissen gevonden

Nieuws

 Heb je een bijenzwerm in je tuin of in de buurt? Check dan eerst even dit...

 Wil je gebruik maken van ons slingerlokaal, dat kan, maar hou dan even rekening met de huisregels...


ILid worden - inschrijving 2020
(https://form.jotformeu.com/82686890147369)

ITelling aantal bijenvolken in België
(https://form.jotformeu.com/72606141440345)

Vergaderzaal

FDe Brug

Waesdonckstraat 1

2640 Mortsel

Leslokaal en bijenpark

Fort V-straat 
2650 Edegem

Voorzitter

Johan Boeykens
Van Dijckstraat 23
2640 Mortsel

Kaart

Ga naar boven